BAHASA MELAYSIA

MATA PELAJARAN          : BAhasa melaysia
tAHUN                                 : TAHUN 4
tArikh                                : 12-4-2011
masa                                    : 8:00-9:00pagi
bilangan murid           : 17 orang
tema                                    : hargailah kesihatan
tajuk                                  : aduh , gatalya kepala
tempoh masa                 : 60 minit

HASIL PEMBELAJARAN : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
                                    A Menguasai isi kandungan
                                          a) Membaca dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul
b) Mengetahui kepentingan menjaga kebersihan diri
c )Mengetahui penggunaan Kata Tanya yang tepat

                                    B Membina kemahiran berfikir
                                                a ) Menjelaskan dengan penggunaan Kata Tanya dalam ayat
                                                b )Mengisi tempat kosong dengan Kata Tanya yang diberikan

                                    C Mengamalkan sikap nilai murni
                                                a.) Mementingkan kebersihan diri
                                                b ) Melibatkan diri secara aktif dalam menjalankan aktiviti kumpulan

FOKUS UTAMA
a)      Menndengar dan bertutur
3.2 Menghuraikan maklumat dengan menggunakan alasan yang menyakinkan
b)  Kemahiran mambaca
5.2Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul
FOKUS SAMPINGAN
3.2 ARAS 1
FOKUS SAMPINGAN
3.2 ARAS 1
i ) Mengembangkan idea tentang sesuatu perkara dengan memberikan alasan yang sesuai.
5.2 ARAS 2
i ) Membaca lancar bahan bukan sastera dan bahan sastera iaitu sajak dengan sebutan dengan intonasi yang betul


OBJEKTIF
a ) Membentangkan fakta dengan memberikan alasan yang sesuai
b) membaca teks bukan sastera dengan intonasi yang betul

PENGETAHUAN               
SEDIA  ADA                        : a )Murid pernah melihat gambar atau pernah melihat kutu
                                                 b)Murid pernah diajar mengenali kata tanya sebelum ini


KONSEP/ TEORI                : Kawasan yang bersih tidak akan menjadi tempat merebak kutu

BAHAN, PERALATAN  
DAN BAHAN SUMBER : Buku teks, kad kata tanya,lembaran kerja

PENGETAHUAN               
SEDIA  ADA                        : a )Murid pernah melihat gambar atau pernah melihat kutu
                                                 b)Murid pernah diajar mengenali kata tanya sebelum ini

SISTEM BAHASA                            : Kata tanya

KEMAHIRAN BERFIKIR               : Mengitlak


Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid


Permulaan/
Mencungkil idea
( 5 minit )
Merakamkan perbualan antara ayah kutu dan anak kutu.

Soalan:
1) Mengapakah anak kutu dan ibu kutu ingin berpindah?

2)Beberapakah bilangan angata keluarga tersebut?


1.Guru Merakamkan perbualan antara ayah kutu dan anak kutu.

2.Guru bersoal jawab dengan murid tentang rakaman yang telah dirakamkan.

3. Guru memilih murid sebagai pembaca.

4.Guru mengaitkan rakaman dengan tajuk pelajaran pada hari ini.
1.Murid memdengar rakaman yang dirakam oleh guru.

2.Murid  memahami teks dialog dengan teliti.

3. Murid menjawab soalan guru.

4. Murid membaca dialog secara berpasangan dengan sebutan dan intonasi yang sesuai.
Strategi/Teknik:
Penyoalan seluruh kelas
KB:
Menghubungkaitkan
BCB:
Mendengar aktif


Menstruktur/ Menstruktur semula

20 min





Mebahagikan murid kepada 5 kumpulan untuk mencari Kata Tanya  dalam teks

1.Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan

2. Guru meminta murid mencari Kata Tanya yang terdapat dalam teks dan menjelaskan penggunaan Kata Tanya.

3.Guru menjelaskan penggunaan Kata Tanya .




1. Murid murid mencari Kata Tanya yang terdapat dalam teks dalam kumpulan .

2. Murid membentangkan
 kata tanya dan penggunaan kata tanya.

3.Murid memahani penggunaan Kata Tanya yang betul.





Strategi/Teknik:
Aktiviti inkuiri induktif terbimbing dalam kumpulan

Sikap saintifik dan nilai murni: Penglibatan aktif , bekerjasama

Sumber Pengajaran:
Buku teks



Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid



Aplikasi idea


( 20 minit )

Membina ayat berdasakan Kata Tanya.

1.Guru meminta murid membina ayat berdasarkan Kata Tanya.

2.Guru bembetulkan ayat murid dan memberi contoh ayat yang betul kepada murid.

.


1. Murid membina ayat berdasarkan Kata Tanya.
2.Murid mengunakan Kata Tanya yang sesuai untuk membina ayat.



Strategi/Teknik:
Membuat banding beza ,menjana idea

Sikap saintifik dan nilai murni: menghargai masa

Sistem bahasa:
Kata Tanya

Refleksi /
Penutup

( 5 minit )


a)Bersoal jawab

b)Lembaran kerja

Isikan tempat kosong



1.Guru meminta murid menyatakan kata tanya yang diajar pada hari ini.

2.Guru mengedarkan lembaran kerja  kepada murid.

3.Murid meminta murid mengisi tempat kosong dengan menggunakan kata tanya yang sesuai.


1.Murid  murid menyatakan kata tanya yang diajar pada hari ini.

2.Murid membawa lembaran kerja sebagai kerja rumah.

Strategi/Teknik:
Menjana idea

Sikap saintifik dan nilai murni:
berani bercuba
Sumber Pengajaran:
Lembaran kerja

没有评论:

发表评论