MATA PELAJARAN : BAhasa melaysia
tAHUN : TAHUN 4
tArikh : 12-4-2011
masa : 8:00-9:00pagi
bilangan murid : 17 orang
tema : hargailah kesihatan
tajuk : aduh , gatalya kepala
tempoh masa : 60 minit
HASIL PEMBELAJARAN : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
A Menguasai isi kandungan
a) Membaca dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul
b) Mengetahui kepentingan menjaga kebersihan diri
c )Mengetahui penggunaan Kata Tanya yang tepat
B Membina kemahiran berfikir
a ) Menjelaskan dengan penggunaan Kata Tanya dalam ayat
b )Mengisi tempat kosong dengan Kata Tanya yang diberikan
C Mengamalkan sikap nilai murni
a.) Mementingkan kebersihan diri
b ) Melibatkan diri secara aktif dalam menjalankan aktiviti kumpulan
FOKUS UTAMA
a) Menndengar dan bertutur
3.2 Menghuraikan maklumat dengan menggunakan alasan yang menyakinkan
b) Kemahiran mambaca
5.2Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul
FOKUS SAMPINGAN
3.2 ARAS 1
FOKUS SAMPINGAN
3.2 ARAS 1
i ) Mengembangkan idea tentang sesuatu perkara dengan memberikan alasan yang sesuai.
5.2 ARAS 2
i ) Membaca lancar bahan bukan sastera dan bahan sastera iaitu sajak dengan sebutan dengan intonasi yang betul
OBJEKTIF
a ) Membentangkan fakta dengan memberikan alasan yang sesuai
b) membaca teks bukan sastera dengan intonasi yang betul
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : a )Murid pernah melihat gambar atau pernah melihat kutu
b)Murid pernah diajar mengenali kata tanya sebelum ini
KONSEP/ TEORI : Kawasan yang bersih tidak akan menjadi tempat merebak kutu
BAHAN, PERALATAN
DAN BAHAN SUMBER : Buku teks, kad kata tanya,lembaran kerja
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : a )Murid pernah melihat gambar atau pernah melihat kutu
b)Murid pernah diajar mengenali kata tanya sebelum ini
SISTEM BAHASA : Kata tanya
KEMAHIRAN BERFIKIR : Mengitlak
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Permulaan/ Mencungkil idea ( 5 minit ) | Merakamkan perbualan antara ayah kutu dan anak kutu. Soalan: 1) Mengapakah anak kutu dan ibu kutu ingin berpindah? 2)Beberapakah bilangan angata keluarga tersebut? | 1.Guru Merakamkan perbualan antara ayah kutu dan anak kutu. 2.Guru bersoal jawab dengan murid tentang rakaman yang telah dirakamkan. 3. Guru memilih murid sebagai pembaca. 4.Guru mengaitkan rakaman dengan tajuk pelajaran pada hari ini. | 1.Murid memdengar rakaman yang dirakam oleh guru. 2.Murid memahami teks dialog dengan teliti. 3. Murid menjawab soalan guru. 4. Murid membaca dialog secara berpasangan dengan sebutan dan intonasi yang sesuai. | Strategi/Teknik: Penyoalan seluruh kelas KB: Menghubungkaitkan BCB: Mendengar aktif |
Menstruktur/ Menstruktur semula (20 min) | Mebahagikan murid kepada 5 kumpulan untuk mencari Kata Tanya dalam teks | 1.Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan 2. Guru meminta murid mencari Kata Tanya yang terdapat dalam teks dan menjelaskan penggunaan Kata Tanya. 3.Guru menjelaskan penggunaan Kata Tanya . | 1. Murid murid mencari Kata Tanya yang terdapat dalam teks dalam kumpulan . 2. Murid membentangkan kata tanya dan penggunaan kata tanya. 3.Murid memahani penggunaan Kata Tanya yang betul. | Strategi/Teknik: Aktiviti inkuiri induktif terbimbing dalam kumpulan Sikap saintifik dan nilai murni: Penglibatan aktif , bekerjasama Sumber Pengajaran: Buku teks |
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Aplikasi idea ( 20 minit ) | Membina ayat berdasakan Kata Tanya. | 1.Guru meminta murid membina ayat berdasarkan Kata Tanya. 2.Guru bembetulkan ayat murid dan memberi contoh ayat yang betul kepada murid. . | 1. Murid membina ayat berdasarkan Kata Tanya. 2.Murid mengunakan Kata Tanya yang sesuai untuk membina ayat. | Strategi/Teknik: Membuat banding beza ,menjana idea Sikap saintifik dan nilai murni: menghargai masa Sistem bahasa: Kata Tanya |
Refleksi / Penutup ( 5 minit ) | a)Bersoal jawab b)Lembaran kerja Isikan tempat kosong | 1.Guru meminta murid menyatakan kata tanya yang diajar pada hari ini. 2.Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid. 3.Murid meminta murid mengisi tempat kosong dengan menggunakan kata tanya yang sesuai. | 1.Murid murid menyatakan kata tanya yang diajar pada hari ini. 2.Murid membawa lembaran kerja sebagai kerja rumah. | Strategi/Teknik: Menjana idea Sikap saintifik dan nilai murni: berani bercuba Sumber Pengajaran: Lembaran kerja |
没有评论:
发表评论