MATA PELAJARAN : SAINS
tAHUN : TAHUN 4
Tajuk : mENYIASAT ALAM BAHAN
sub topik : CIRI-CIRI TANAH
tempoh masa : 30 minit
objektif
pEMBELAJARAN : Menyiasat alam bahan asli dan bahan sintetik
HASIL PEMBELAJARAN : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
A Menguasai isi kandungan
a) Menyatakan sifat fizikal bahan
b) Mencirikan bahan asli dan bahan sintetik dari segi sifat fizikal
B Membina kemahiran berfikir
a) Menjelaskan dengan contoh sifat fizikal bahan dan kegunaannya C Mengamalkan sikap nilai murni
a. Menggunakan sumber alam dengan bijaksana mempraktikkan
amalan guna semula bahan
KONSEP/ TEORI : Tanah yang mempunyai ruang udara yang banyak daya
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Set unduksi: Membina idea dan kefahaman baru ( 3 min) | a)Tanah adalah unsure-unsur jadi. b)Tanah penting bagi tanam-tanaman | 1.Guru bersoal jawab dengan murid. Menggalakkan respon bebas daripada murid Contoh soalan 1.Namakan unsur-unsur semulajadi? 2.Apakah kepentingan tanah? | 1.Murid memberikan jawapan berdasarkan pengetahuan sedia ada masing-masing. | Strategi/Teknik: Penyoalan seluruh kelas |
Langkah 1: Memurni dan menyusun semula prakonsepi (8 min) | Namakan lima jenis tanah utama yang terdapat di alam sekeliling kita: a)Tanah liat b)Tanah gambut c)Tanah pasir d)Tanah kelikir e)Tanah laterit | 1.Guru Membahagikan murid kepada 5 kumplan 2)Guru mengedarkan lima sampel tanah kepada murid-murid. 3.Guru meminta murid menyatakan nama jenis tanah. | 1. Murid memerhatikan rupa bentuk sampel-sampel tanah. 2.Murid membuat hipotesis dan membezakan jenis-jenis tanah . | Strategi/Teknik: Aktiviti inkuiri induktif terbimbing dalam kumpulan Sikap saintifik dan nilai murni: Penglibatan aktif , bekerjasama Sumber Pengajaran: Bahan-bahan maujud |
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Langkah 2 Menyelesai kan Masalah miskonsepi murid (7 min) | Warnakan jenis tanah utama yang terdapat di alam sekeliling kita: a)Tanah liat-kelabu,kuning b)Tanah gambut-hitam c)Tanah pasir-putih,kuning d)Tanah kelikir-kelabu,jingga e)Tanah laterit-jingga | 1.Guru menyuruh murid melukis bentuk jenis tanah berdasarkan sampel-sampel dan mewarnakannya | 1.Murid memerhatikan sample-sample tanah dan membandingkan perbezaan warna antaranya. | Strategi/Teknik: Membuat baling beza , aktiviti inkuiri terbimbing, perbincangan kumpulan Sikap saintifik dan nilai murni: Penglibatan aktif , menghargai masa Pengajaran: Bahan-bahan maujud,kertas , pensel warna |
Langkah 3 Mempersembahkan idea baru dan mengaitkan nya kepada pengalaman murid ( 5 min ) | Proses a)Tanah liat-lembut,basa lekat b)Tanah kering,sederhana kasar c)Tanah pasir-kering,sederhana halus d)Tanah kelikir-kering,sangat kasar e)Tanah laterit-kering,sederhana halus | 1.Guru mengedarkan corong turus dan bikar kepada murid. 2. Guru memberi arahan menjalankan eksperimen 3)Mengemukan soalan selepas eksperimen dijalankan Contoh: 1.Berdasarkan eksperikmen itu.nyatakan jenis tanah yang mempunyai ruang udara yang banyak sekali. 2.Jenis tanah apakah yang dapat menakung air yang banyak sekali | 1.Murid melakukan eksperimen. 2.Murid meneliti arasnya di dalam bikar selepas 2 minit. 3.Murid memberi pandangan dan menceritakan pemerhatian tentang eksperimem itu. | Strategi/Teknik: Memerhatian Sikap saintifik dan nilai murni: Menupu perhatian Sumber Pengajaran: Bahan-bahan maujud,kapas, 5 corong turas, 5bikar |
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Penutup Menaksir kefahaman murid ( 5 min ) | Jawapan a)Tanah gambut b)bukit c)liat d)kelikir | 1.Guru mengawasa kerja serta bergerak dari tempat ke tempat memberi bimbingan individu yang memerlukan bantuan 2.Jawapan dibincangkan bersama dan guru membuat kesimpulan. | 1.Murid dikehendaki menjawab soalan latih tubi tersebut mengikut tempoh masa yang ditetapkan. 2.Murid-murid menyatakan kemahiran dan nilai yang dibelajari. | Strategi/Teknik: Membuat rumusan Sikap saintifik dan nilai murni: menjaga kesihatan ,berdisplin Sumber Pengajaran: Lembaran kerja |