SAINS

MATA PELAJARAN           : SAINS
tAHUN                                 : TAHUN 4
Tajuk                                   : mENYIASAT ALAM BAHAN
sub topik                                          : CIRI-CIRI TANAH
tempoh masa                                : 30 minit
objektif                            
pEMBELAJARAN                               : Menyiasat alam bahan asli dan bahan sintetik  
HASIL PEMBELAJARAN : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
                                                A Menguasai isi kandungan
                                                a) Menyatakan sifat fizikal bahan
b) Mencirikan bahan asli dan bahan sintetik dari segi sifat fizikal
                                                B Membina kemahiran berfikir
                                                a) Menjelaskan dengan contoh sifat fizikal bahan dan kegunaannya                                                        C Mengamalkan sikap nilai murni
                                                a. Menggunakan sumber alam dengan bijaksana mempraktikkan   
                                       amalan guna semula bahan
KONSEP/ TEORI                                : Tanah yang mempunyai ruang udara yang banyak daya 

Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Set unduksi:
Membina idea  dan kefahaman baru
( 3 min)
a)Tanah adalah unsure-unsur jadi.

b)Tanah penting bagi tanam-tanaman
1.Guru bersoal jawab dengan murid.
Menggalakkan respon bebas daripada murid
Contoh soalan
1.Namakan unsur-unsur semulajadi?
2.Apakah kepentingan tanah?

1.Murid memberikan jawapan berdasarkan pengetahuan sedia ada masing-masing.

Strategi/Teknik:
Penyoalan seluruh kelas

Langkah 1:
Memurni dan menyusun
semula prakonsepi

8 min




Namakan lima jenis tanah utama yang terdapat di alam sekeliling kita:
a)Tanah liat
b)Tanah gambut
c)Tanah pasir
d)Tanah kelikir
e)Tanah laterit
1.Guru
Membahagikan murid kepada 5 kumplan
2)Guru mengedarkan lima sampel tanah kepada murid-murid.
3.Guru meminta murid menyatakan nama jenis tanah.



1. Murid memerhatikan rupa bentuk sampel-sampel tanah.
2.Murid membuat hipotesis dan membezakan jenis-jenis tanah .




Strategi/Teknik:
Aktiviti inkuiri induktif terbimbing dalam kumpulan

Sikap saintifik dan nilai murni: Penglibatan aktif , bekerjasama
Sumber Pengajaran:
Bahan-bahan maujud



Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Langkah 2
Menyelesai
kan
Masalah miskonsepi murid
(7 min)
Warnakan  jenis tanah utama yang terdapat di alam sekeliling kita:
a)Tanah liat-kelabu,kuning
b)Tanah gambut-hitam
c)Tanah pasir-putih,kuning
d)Tanah kelikir-kelabu,jingga
e)Tanah laterit-jingga
1.Guru menyuruh murid melukis bentuk jenis tanah berdasarkan sampel-sampel dan mewarnakannya
1.Murid memerhatikan sample-sample tanah dan membandingkan perbezaan warna antaranya.

Strategi/Teknik:
Membuat baling beza , aktiviti inkuiri terbimbing, perbincangan kumpulan
Sikap saintifik dan nilai murni: Penglibatan aktif , menghargai masa
Pengajaran:
Bahan-bahan maujud,kertas ,
pensel warna
Langkah 3
Mempersembahkan idea baru dan mengaitkan
nya kepada pengalaman murid
( 5 min )

Proses
a)Tanah liat-lembut,basa lekat
b)Tanah kering,sederhana kasar

c)Tanah pasir-kering,sederhana halus

d)Tanah kelikir-kering,sangat kasar

e)Tanah laterit-kering,sederhana halus
1.Guru mengedarkan corong turus dan bikar kepada murid.
2. Guru memberi arahan menjalankan eksperimen
3)Mengemukan soalan selepas eksperimen dijalankan
Contoh:
1.Berdasarkan eksperikmen itu.nyatakan jenis tanah yang mempunyai ruang udara yang banyak sekali.
2.Jenis tanah apakah yang dapat menakung air yang banyak sekali

1.Murid melakukan eksperimen.

2.Murid meneliti arasnya di dalam bikar selepas 2 minit.

3.Murid memberi pandangan dan menceritakan pemerhatian tentang eksperimem itu.

Strategi/Teknik:
Memerhatian

Sikap saintifik dan nilai murni: Menupu perhatian
Sumber Pengajaran:
Bahan-bahan maujud,kapas, 5 corong turas, 5bikar



Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid


Penutup
Menaksir kefahaman murid
( 5 min )

Jawapan


a)Tanah gambut
b)bukit
c)liat
d)kelikir

1.Guru mengawasa kerja serta bergerak dari tempat ke tempat memberi bimbingan individu yang memerlukan bantuan
2.Jawapan dibincangkan bersama dan
 guru membuat kesimpulan.




1.Murid dikehendaki menjawab soalan
 latih tubi tersebut mengikut tempoh
 masa yang ditetapkan.

2.Murid-murid menyatakan kemahiran
  dan nilai yang dibelajari.


Strategi/Teknik:
Membuat rumusan

Sikap saintifik dan nilai murni:
menjaga kesihatan ,berdisplin

Sumber Pengajaran:
Lembaran kerja