View more presentations or Upload your own.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN KESIHATAN TAHUN EMPAT Tarikh : 5 November 2011 Masa : 8.00 – 9.00 pagi Kelas : 4 Hijau Bilangan murid : 38 orang Mata pelajaran : Pendidikan Kesihatan Tajuk : Pemakanan Sub Tajuk : Makanan Harian Saya Alatan/ABM : Carta piramid makanan (slaid), gambar (slaid), manila kad,kotak kosong, model objek makanan, kad gambar, lembaran kerja. Pengalaman sedia ada : Murid mengetahui jenis-jenis makanan rutin yang baik untuk kesihatan. Penggabungjalinan : Pendidikan Seni Visual, Sains KBKK : Menyatakan kepentingan pangambilan makanan seimbang. Objektif : Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid dapat: Psikomotor Mengamalkan pemakanan seimbang dan berkhasiat. Kognitif Mengenal pasti kebaikan mengambil makanan seimbang dan berkhasiat. Afektif Mengetahui makanan harian yang berkhasiat. Penerapan nilai : Bertanggungjawab , bekerjasama , mematuhi peraturan , kesyukuran |
Bahagian/ Masa | Aktiviti Guru | Fokus Pembelajaran | Pengelolaan/ Strategi | Alatan P&P |
Set Induksi (5 minit) | 1. Guru membawa sebuah kotak di mana kotak tersebut diletakkan model pelbagai jenis makanan. 2. Guru menyuruh murid meneka model makanan yang terdapat dalam kotak itu. 3. Guru bersoaljawab dengan murid tentang model makanan tersebut. Bandingkan makanan berkhasiat dan makanan tidak berkhasiat. | 1. Dapat menarik minat dan perhatian murid. 2. Murid dapat menyatakan dan menamakan model makanan itu. 3. Murid dapat mengenal pasti dan membandingkan makanan berkhasiat dan makanan tidak berkhasiat. | secara kelas kemahiran kreatif kemahiran kritis | Kotak |
Langkah 1 ( 10 minit ) | 1. Guru mempamerkan slaid gambar piramid makanan. 2..Guru menerangkan kepada murid tentang tahap-tahap yang terdapat dalam piramid makanan. 3. Guru menerangkan kepada murid kepentingan pengambilan makanan seimbang . 4. Guru mengemukakan soalan. “ Di antara makanan tersebut, makanan manakah yang kita boleh makan banyak / kurang / tidak boleh dimakan.” “Kenapa?” “Sekiranya terlalu banyak makan akan membawa apa kesannya?” 5. Guru juga menegaskan kepada murid bahawa perlu mengambil makanan mengikut kadar yang dicadangkan dalam piramid makanan. | 1, Murid dapat mengenal pasti empat kumpulan berdasarkan piramid makanan. Contoh : Karbohidrat,Vitamin,Protein, Lemak. 2. Murid dapat membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan. 3. Murid dapat mengenal pasti kumpulan makanan yang sesuai untuk dimakan. 4. Murid mengklasifikasikan makanan yang kita makan Murid menyatakan sebab kenapa sesetengah makanan boleh dimakan banyak / kurang / tidak boleh dimakan 5. Murid dapat membuat kesimpulan tentang kepentingan pengambilan makanan dalam piramid makanan. | Kemahiran kritis | Slaid |
Langkah 3 (8 minit) | 1. Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan. 2. Setiap kumpulan mempunyai kad gambar yang mengandungi kumpulan karbohidrat, vitamin, protein dan lemak. 3. Murid-murid dalam kumpulan tersebut akan membuat pengkelasan makanan dengan menggunakan kad gambar pada ruang kumpulan makanan yang disediakan. 4. Guru membincangkan hasil kerja murid. | 1. Murid melakukan aktiviti dalam kumpulan masing- masing. 2. Murid membuat pengkelasan makanan dengan menggunakan kad gambar pada ruang kumpulan makanan yang disediakan. 3. Kumpulan yang cepat dan tepat membuat pengkelasan dengan menggunakan kad gambar akan menjadi pemenang. 4. Murid membentangkan hasil kerja kumpulan. | Aktiviti kumpulan Kecerdasan pelbagai Konstruktivisme KBKK Kinestetik Intrapersonal | Kad gambar yang dilukis dengan gambar seperti nasi, ikan,buah-buahan, minyak dsb |
Langkah 4 ( 3 minit) | 1. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid sebagai pengukuhan. 2. Gurid membimbing murid yang lemah untuk membuat lembaran kerja. | 1. Murid membuat latihan yang diberikan. | KBKK Konstruktivisme | Lembaran Kerja |
Penutup (4 minit ) | 1. Guru membuat rumusan tentang kepentingan pengambilan makanan yang seimbang. 2. Guru mempamerkan hasil kerja murid pada papan kenyataan. | 1. Murid dapat mengenal pasti kepentingan pengambilan makanan yang seimbang. 2. Murid dapat memberi respond tentang kefahaman mengenai apa yang dipelajari. | Secara kelas | Hasil kerja murid |
没有评论:
不允许发表新评论。